Grundskolen

Unge løser unges problemer

Grundskolen

I 7d har eleverne arbejdet med et ”real world problem”. Med udgangspunkt i tankegangen i CRAFT (Creating Really Advanced Future Thinkers), har eleverne arbejdet med en problemstilling, som de har fundet innovative løsningsforslag til ved brug af IT. Der har været et særligt fokus på elevernes evne til at samarbejde.

I april 2019 udkom Børnerådets Børne- og ungepanel med en undersøgelse af unges fritidsliv. I undersøgelsen har 1.659 9. Klasses elever deltaget. Undersøgelsen viser, at hver tredje elev synes de er for lidt sammen med deres venner i fritiden og 12 procent er ensomme. Undersøgelsen viser også, at der generelt er en stigning i ensomhed blandt unge og 33 procent af de unge går ikke til en fast fritidsaktivitet.

På baggrund af undersøgelsen, har 7d undersøgt, hvad det vil sige at være ensom, hvilke årsager der kan være til den stigende ensomhed blandt unge, og hvorfor mange unge vælger idrætten fra. En del af forklaringen er fundet i de unges stigende forbrug af sociale medier og gaming. En udfordring som 7d også selv genkender. For hvis der ikke er nogen at være sammen med eller nogen steder man kan mødes, er det nemmere bare at blive hjemme og spille computer. Lige præcis den udfordring, har eleverne forsøgt at finde løsningsforslag til.

Fælles aktiviteter og et ungdomshus

Flere grupper har arbejdet med aktivitetshjul, der skal skabe bevægelse i frikvarteret – blandt andet ”Frikvartersheltene” og projekt ”Leg med mig”. Der er også blevet arbejdet med kodning og udvikling af Apps i projektet ”What to do”, der består af et elektronisk aktivitetshjul, hvor man bliver sat sammen med andre unge indenfor samme radius, med samme præferencer og fx spiller basketball.  Der er også blevet ideudviklet på apps, der kan hjælpe med at komme i kontakt med andre, ved at booste selvtilliden med små beskeder og gode råd til at starte en dialog.  Andre har taget initiativ til at starte et bæredygtigt ungdomshus, hvor der skal være mulighed for at mødes, spise sammen, lave kreative projekter, spille musik mm.

Budgetter og fondsansøgninger

Alle grupper har arbejdet med budgetter, der både har indeholdt udgifter til løn, husleje, markedsføring, produktudvikling mv., samt indtægter gennem abonnementer, reklameindtægter mv. Eleverne har også skrevet fondsansøgninger, og til sidst har de lavet et kreativt produkt, som de har skulle markedsføre. På den måde har fagene matematik og dansk været anvendt i forløbet.

Det hele blev vist frem for klassen og lærere. Nu mangler vi bare, at de gode idéer bliver ført ud i livet så færre unge føler sig ensomme.

 

Af: Morten Samsø Schmidt og Malene Arp