Gymnasiet, Nyheder

2.d på Island

I efteråret 2018 tog vi, 2.d, til Island sammen med lærerne Kåre og Anna. Oplevelserne har bragt os tættere på naturen og sammen. Det blev en meget oplevelsesrig og hyggelig tur med spændende faglige inputs.

Den første dag tog vi til Den Gyldne Cirkel. Først så vi et område med aktive gejsere, som sprøjter vand op i luften ca. hvert 10. minut.

Geysere

Vores næste destination var et enormt vandfald kaldet Gullfoss. Det store, smukke vandfald tog pusten fra os.

Til sidst gik vi en tur mellem to tektoniske plader, og udsigten fik én til at tænke over den rå, fænomenale natur på Island. Vi så også Altinget, som er det ældste parlament i verden.

På andendagen startede vi ud med en gåtur i Reykjavik, som er hovedstaden i Island. Vi så bl.a. street art i de små hyggelige gader, der var fyldt af sprudlende farver. Vi besøgte også den store kirke Hallgrímskirkja.

Da vi havde set byen, tog vi på sagamuseum. Vi hørte en masse sagaer fra Island, bl.a. om hvordan de første mennesker ankom til øen fra Norge.

Da vi var færdige, tog vi igen ud på Reykjaviks gader for at interviewe islændingene om deres forhold til sagaer og deres nationalfølelse. Vi fik nogle rigtige interessante samtaler.

Om aftenen tog vi alle ud for at se nordlys fra en båd. Stemningen var helt fantastisk, men heldet var ikke med os, og vi fik kun små glimt af nordlyset.

Dagen efter tog vi ud til The Secret Lagune, der er en varm kilde, og badede.

Efterfølgende tog vi alle hen for at spise på en svamperestaurant. Den restaurant er det eneste sted på Island, hvor de dyrker svampe.

Da vi skulle hjem med bussen, stoppede vi på en rideskole, hvor vi alle fik lov til at klappe islandske heste.

Om aftenen spiste vi alle sammen på en italiensk restaurant, og vi hyggede os rigtig meget.

Alt i alt har det været en fantastisk tur, hvor vi er kommet tættere på naturen og hinanden. Vi har fået mange spændende oplevelser, faglige inputs og haft en rigtig hyggelig tur sammen som klasse.