Ledelse og bestyrelse

Ledelsen

Rektor og ledelsestilgang

Rektor har det samlede ledelsesansvar på Niels Steensens Grundskole og Gymnasium og dermed det overordnede personalemæssige ansvar. Rektor er den øverste ansvarlige for skolens drift, bygning, økonomi og pædagogiske udvikling i overensstemmelse med skolens katolsk-kristne livs- og menneskesyn. Det er rektors opgave at sætte en klar retning for skolen i samarbejde med den øvrige ledelse og med bestyrelsen, som rektor er ansvarlig over for.

Rektor er overordnet ansvarlig for undervisningens kvalitet, for personale- og organisationsudvikling, elevernes læring, trivsel og fællesskab på tværs af grundskole og gymnasium. Rektor skal understøtte elevrådsarbejdet og sikre tydelig ledelseskommunikation til skolens elever og medarbejdere. Rektor skal sikre, at nye initiativer og tiltag inddrager skolen som helhed, således at elever, medarbejdere og relevante udvalg tager del i udviklingsarbejdet med tydeligt afsæt i skolens katolsk-kristne livs- og menneskesyn. I den daglige praksis har rektor uddelegeret klare ansvarsområder og funktioner til ledelsesgruppen og udvalg på skolen.

Rektor skal varetage det gode samarbejde med eksterne interessenter, som Undervisningsministeriet, de øvrige gymnasieskoler, andre uddannelsesinstitutioner, katolske grundskoler og Københavns Kommune.

Det er vigtigt at pointere, at den pædagogiske, administrative og personalemæssige ledelse varetages af hele ledelsesgruppen på Niels Steensens Grundskole og Gymnasium.

Vicerektor, skoleleder, viceskoleleder og profilleder

Vicerektor er stedfortræder for rektor og indgår sammen med de øvrige ledere i den daglige drift og ledelse af skolen med særligt ansvar for GYM.

Skoleleder og viceskoleleder har det samlede ledelsesansvar for grundskolelærerne, den pædagogiske og faglige udvikling, elevsager, forældrekontakt, planlægning af skoleforløb, årets forløb mv.

Profillederen indgår i den daglige ledelse og varetager forskellige opgaver, som både internt og eksternt skal medvirke til at skolens kristne værdi- og menneskesyn bliver indtænkt, levet og praktiseret i klasserum og skolekultur samt i den overordnede strategiske retning, som udvikles i samarbejde med bestyrelsen.

Det er alle lederes opgave at bidrage til en klar kommunikation og sammenhæng mellem de forskellige niveauer og områder i organisationen og sikre, at skolens katolsk-kristne livs- og menneskesyn er en del af de daglige beslutnings- og arbejdsgange.

Alle ledere har desuden et klart fokus på at sikre et trygt, tillidsfuldt og udviklende samarbejdsklima på tværs af afdelinger og med fokus på én samlet skolekultur.

Henrik Vestergaard Stokholm
Rektor
[email protected]

Ansvarsområder

  • Elever; Elevråd (klubber og udvalg i samarbejde med LH), tilsyn fester (i samarbejde med festudvalg).
  • Bygning: herunder lokaler til undervisning og nybygning
  • IT-infrastruktur og strategi
  • Pædagogisk udvikling (i samarbejde med skolens ledelse og udvalg)
  • Opgavefordeling GYM (i samarbejde med LH)
  • Elevsager: fravær, sanktioner, fastholdelse, trivsel (i samarbejde med LH)
  • Kapacitet, udbud og optag (i samarbejde med ledelsen)
  • Studievejledning GYM (i samarbejde med LH)
  • Klager og eksamen (i samarbejde med LH)
  • Kvalitetssikring (i samarbejde med ledelsen).
  • Personalepolitik (i samarbejde med ledelsen).
  • Fællesarrangementer (i samarbejde med ledelsen/PU/Udviklingsgruppen)
  • Medarbejderudviklingssamtaler og porteføljesamtaler GYM, TAP, ledelse
  • Organisationsstruktur, skoleudvikling, strategi, indsatsområder
  • Politikker, retningslinjer og studie- og ordensregler
  • Rekruttering og ansættelse
  • Økonomi; budget, regnskab, årsrapport, løn, kursusmidler (i samarbejde med økonomichefen og ledelsen)
  • Pædagogikum og kursusledelse
  • Arbejdsmiljø – psykisk arbejdsmiljø herunder APV
  • Bestyrelsesbetjening
  • Eksternt samarbejde; FAKS, Private Grundskoler og Gymnasier, katolske og kommunale grundskoler, Gymnasiesamarbejde Centrum, STUK etc.
  • Udvalg; Samarbejdsudvalg (SU), Visdom og ånd, bygningsudvalg, PU, Udviklingsudvalg, Forældreråd
  • Retræter (i samarbejde med DAN)
  • Medarbejderhåndbog

Vicerektor

Ansvarsområder

  • Stedfortræder for rektor
  • Ledelse af STX (i samarbejde med HVS)
  • Skriftlighed og tværfaglige opgaver (DHO, SRO og SRP)
  • Pædagogisk udvikling (i samarbejde med skolens ledelse og udvalg)
  • Eksamensansvarlig på STX, mundtlig, større skriftlige opgaver
  • Klager og eksamen (i samarbejde med HVS)
  • Studieretningsvalg og valgfag (i samarbejde med HVS)
  • ETU, undervisningsmiljø, undervisningsevalueringer
  • Studie- og Elevadministration på STX – herunder hold- og klassedannelse, hold- og studieretningsoprettelse, fag- og studieretningsudbud. og fagenes timefordeling, årsnorm (i samarbejde med sekretariat)
  • Læreradministration – herunder længere lærerfravær, omsorgsdage, feriefridage (i samarbejde med ??)
  • Årsplanlægning STX – herunder fælles årshjul Opgavefordeling GYM (i samarbejde med HVS)
  • Overflytning af elever
  • Vikariater
  • Personaleledelse GYM, medarbejderudviklingssamtaler og porteføljesamtaler
  • Dimission GYM (i samarbejde med HVS)
  • Kontakten til forældre – diverse møder mm.
  • Elevsager GYM: fravær, sanktioner, fastholdelse, trivsel (i samarbejde med HVS)
  • Udvalg: SU, bestyrelse mv.
  • Elevklubber og elevudvalg
  • Studieture

Carina Kaltoft
Skoleleder, grundskolen
[email protected]

Ansvarsområder

  • Ledelse af GS (i samarbejde med SDL)
  • Ledelse af G10 (i samarbejde med HVS)
  • Personaleledelse GS og medarbejderudviklingssamtaler
  • Ansvar for pædagogisk udvikling i GS, herunder koordinering af udvalg (PU, PR) (i samarbejde skolens ledelse og udvalg)
  • Kommunikation ud af huset, kontakten til forældre – diverse møder og arrangementer
  • Kapacitet, udbud og procedure for elevoptag i GS (i samarbejde med SDL)
  • Elevsager: fravær, sanktioner, fastholdelse, trivsel GS
  • Ansvar for mødekalender, mødeinvitationer og planlægning af møder (lærermøder, forældremøder, udvalgsmøder mv)
  • Ansvar for GS kalender i forbindelse med skoleårets planlægning
  • Udvalg: SU, bestyrelse, PU, udviklingsgruppen,
  • Ansvar for morgensang (i samarbejde med SDL og DAN)
  • Eksternt samarbejde; FAKS, Private Grundskoler og Gymnasier, Undervisningsministeriet etc.
  • Dimission GS (i samarbejde med SDL)
  • Håndtering af klager (i samarbejde med SDL)

Sofie Duus Ljørring 
Viceskoleleder, grundskolen
[email protected]

Ansvarsområder

  • Stedfortræder for skoleleder
  • Personaleledelse og medarbejderudviklingssamtaler GS
  • Pædagogisk udvikling (i samarbejde med skolens ledelse og udvalg)
  • Kontakten til forældre – diverse møder og arrangementer
  • Elevsager: fravær, sanktioner, fastholdelse, trivsel GS
  • Skemalægning (i samarbejde med SOE)
  • Tjenestetid (i Trio) – klargøring af fagfordeling
  • Leder af ressourcecenter; planlægning og afholdelse af klassekonferencer, afholdelse af interne RC møder, samarbejde med PPR, åbent hus
  • Censorfordeling og eksamensplanlægning (i samarbejde med SOE)
  • Optag af nye elever i GS (i samarbejde CAK, CHR, klasselærere, sekretærer)
  • Dimission GS (i samarbejde med CAK)
  • Studerer, (diplom i ledelse)

Daniel Nørgaard, SJ
Profilleder og skolepræst
[email protected]

Ansvarsområder

  • Retræter
    • Ansvarlig for afholdelsen af de forskellige klassers årlige retræter, samt den løbende udvikling af konceptet
    • Udbyder stilleretræter for de ansatte
  • Tovholder på udviklingsgruppen om Visdom og Ånd
  • Pædagogisk udvikling (i samarbejde med skolens ledelse og udvalg)
  • Tovholder for Gudtjenestelivet
  • Dyrker samarbejdsrelationer med JECSE (sammenslutningen af jesuiterskoler i Europa) og relevante jesuiterskoler. Herunder at:
    • følge udvikling af beskyttelsestiltag (safeguarding policies) og foreslå relevante tiltag på NSG
    • identificere relevant efteruddannelse for skolens forskellige funktioner
    • hjælpe med at organisere skolebesøg i forbindelse med studieture
  • Etablerer og videreudvikler et katolsk / jesuitisk curriculum for NSG
  • Deltager i ansættelsessamtaler hvor det er relevant
  • Præsenterer skolens profil i forbindelse med besøgsdage for kommende elever, dimission, i forbindelse med promoveringstiltag på andre skoler m.m.
  • Underviser de katolske elever fra 6.-8. klasse i religion

Søren Østergaard
Afdelingsleder i grundskolen
[email protected]

Ansvarsområder

  • Løbende skemaændringer
  • Planlægning af eksaminer og terminsprøver (i samarbejde med CAK og SDL)
  • Vikardækning
  • Planlægning af gård- og gangvagter
  • Planlægning af skole-hjemsamtaler/konsultationer

Bestyrelse

Benny LIndeberg
Formand
[email protected]

Ann-Christina Gamillscheg
Næstformand
[email protected]

Ebbe Forsberg
[email protected]

Karin Nørgaard
[email protected]

Mathias Grange Persson
[email protected]