Elevartikel om emneugen

I mandags afsluttede niende årgang forløbet om urbanisering. På syvhundredegangen fik eleverne lov til at fremvise og fortælle om deres produkter – både for hinanden og for naturfagslærerne Nel, Amalie, Amit, Marianne, Alexander, Tristan og Peter Andreas, der til sidst samlede alle eleverne til en kort afslutning og præmieoverrækkelse. 

Men inden eleverne fik lov til at gå i gang med deres endelige produkt fredag eftermiddag, skulle de lige igennem en række forskellige workshops… 

De fandt sted fra mandag formiddag – efter lærernes introduktion i englesalen (hvor det for en gangs skyld var lærerne der “fremlagde” for eleverne) – til fredag, kun afbrudt af Vinter-volleyturneringen om torsdagen, hvor et par hold fra niende årgang gik videre, men desværre ikke kvalificerede sig til finalen. 

Hver af naturfagslærerne havde planlagt deres egen workshop, som alle klasserne i løbet af ugen skulle igennem. For hver af dem skulle grupperne udfylde et “Rekapituleringsark” (et lidt fancy ord for evaluering). Amit var i B’ernes lokale og fortalte om urbaniseringens generelle udfordringer og fremtidens byer. I den modsatte ende ad gangen plantede Alexander karse med eleverne, der skulle undersøge, hvordan karsen voksede når man fx tilsatte forskellige slags gødning eller byggede sit eget miniaturedrivhus henover det, samt lære om Vertical Farming (der gik igen på næsten alle modellerne i udstillingen) og fremtidens fødevareforsyning i urbane områder og såkaldte “megabyer”. Hos Tristan lærte man om begreber som “biodiversitet” og “økosystemer” og deres betydning – også i urbane sammenhænge.  

På Peter Andreas’ workshop målte man i grupper mængden af CO2 i luften i enheden ppm (parts per million). Her fik eleverne lov til selv at gå rundt på skolen og i lokalområdet undersøge luftforureningen. I det sidste lokale på syvhundredegangen havde Nel en workshop, hvor de udfordringer, der uvægerligt følger med det stigende globale befolkningstal, var i fokus. Hun bad klasserne om at komme med løsninger, der skulle stoppe den stigende befolkningstilvækst i verden. 

Nedenunder i faglokalerne havde Marianne og Amalie deres workshops. Her kunne man lære om isolering og bæredygtige byggematerialer, samt affaldssortering og energiforsyning. 

Ud fra al den viden og information, som eleverne havde samlet i løbet af ugen, samt de mange forskellige perspektiver og problemstillinger der var blevet fremstillet for dem på de 7 forskellige workshops, fik grupperne til opgave at fremstille et kreativt produkt. Der var modeller, plancher, videoer, artikler og vist nok en enkelt podcast. Efter en hektisk – men vellykket – emneuge, begynder vi nu på den sidste skoleuge inden en velfortjent vinterferie.