I sidste uge var et par klasser på retræte, også 7a. Tre dage, hvor eleverne i en klasse trækker sig tilbage fra den travle hverdag med skole, lektier, fritidsaktiviteter og alle former for elektronik (dermed også fra sociale medier). Telefonerne bliver afleveret, og i stedet er der plads til at fokusere på sig selv og hinanden.
Skolepræsten Daniel Nørgaard, SJ, var forbi, og lavede et oplæg der var temaet for årets retræter på 7. klassetrin i år. Udgangspunktet var, at vi ofte siger eller tænker; ”hvis det kan blive bedre, er godt ikke godt nok”. Men et bedre motto for vores liv er måske dette: ”Det bedste er det godes fjende”.
For lige nu florerer det med undersøgelser, der bekræfter, der er mistrivsel blandt de unge, og at konsekvensen som oftest er øget sårbarhed.
Derfor handlede Daniels indlæg også om sårbarhed. Spørgsmål som: Hvad betyder det at være sårbar? Er der forskel på skrøbelighed og sårbarhed? og er det negativt, positivt eller neutralt? var noget af de eleverne skulle tænke over. Og konklusionen var klar: Skrøbelighed skal ændres til styrke og sårbarhed skal accepteres og værdsættes.
Udgangspunktet var fortællingen om David, der skulle salves til konge, hvor Samuel var sikker på det var Eliab og ikke David der skulle salves. Men han tog fejl, for ”det drejer sig ikke om det, mennesker ser på…”, når et menneskes værdi skal udmåles. Vi skal forstå: ”Det er godt, at du er til! Du bliver aldrig perfekt, og det er ok! Det du har gjort, gør ikke dit væsen forkert! Dine fejl og mangler kan gøre dig mere forstående og rummelig over for andre.”
Nu blev eleverne fra 7a bedt om at overveje, hvor de selv er mest sårbare? Om de har nogen, de tør vise deres sårbarhed overfor? og hvad de kan gøre for at turde leve med deres sårbarhed?
De blev bedt om at skrive, en eller to af deres svagheder de gerne ville ændre eller blive bedre til at acceptere at leve med, ned på et stykke papir, folde det sammen, og sammen med resten af klassen gå ud til et lille bål, hvor sedlerne blev lagt på bålet, så det der stod på sedlen, var italesat. Kun for dem selv, hver især.
På Niels Steensen Grundskole og Gymnasium forbereder vi ikke kun de unge til en eksamen. Vi forbereder dem til et liv hvor de kan være mennesker for andre.

Eleverne skulle nedskrive en eller to sårbarheder på papir

Papirerne blev foldet og derefter brændt. Kun eleven vidste hvad der stod på papiret.

Retræter handler også om at have det sjovt, uden elektronik.

Eleverne laver selv mad…

Og den tilberedte mad nydes i fællesskab

Tiden bruges også til hygge og samvær

Bare det at være sammen et jo skønt

Eleverne planlægger selv aktiviteter for hele klassen

Her er konkurrer eleverne i hold om at løse opgaver